De leerkrachten OV4 werken vanuit een gemeenschappelijk curriculum maar maken ook een plan op voor de individuele leerling (individueel aangepaste curriculums).  Soms zijn er echter leerlingen die gebruik maken van andere doelstellingen, of waarbij zelfs de volledige kapstok wordt losgelaten. De leerkrachten kunnen iedere les eigen individuele doelen per leerling gaan kiezen, waarbij ze kunnen terug vallen op heel wat doelstellingen (OV1 tot en met OV4). Naast de individuele doelstellingen op vlak van leren, zijn er ook steeds 3 doelstellingen/domein die worden geselecteerd per leerlingen (op de gebieden attituden kennis en vaardigheden). Het eigenlijke individuele aangepast curriculum waarbij we op maat gaan kijken wat een kind nodig heeft en hoe we dit met de klassenraad kunnen gaan bereiken. In het individueel aangepast curriculum worden ook de nodige hulpmiddelen en ondersteuning opgenomen zodat dit een overzicht is per kind.

Kies 3 attitudedoelen  op maat van de leerling maar waar iedereen aan kan werken , kies daarnaast ook 3 specifieke onderwijsdoelen: kennis en vaardigheden.

 

Is een attitudedoel bereikt? Selecteer een nieuw doel

Is een doel slechts gedeeltelijk bereikt of niet bereikt? Maak het doel kleiner, gebruik het servicedocument type 3 als inspiratie

Heb steeds aandacht voor het SMART maken van je doelstellingen

 

Waarop worden deze doelen gebaseerd? 

- het geheel aan beeldvorming 

- start testen bij het begin van een hoofdstuk/ opleiding