Visie op bijscholing begeleiding
Binnen de school zetten we de uren bijscholing begeleiding in op het remediëren van leerlingen. De visie op bijscholing begeleiding stelt dat we kansen willen bieden aan leerlingen om opnieuw aan te sluiten bij het groepswerkplan of verder te kunnen bouwen op hun individueel handelingsplan door vanuit een andere invalshoek en benaderingswijze de ontbrekende bouwsteen bij te sturen. We kiezen hiervoor in eerste instantie voor leerkrachten die niet betrokken zijn op de leerling, om de andere invalshoek te garanderen. Anderzijds merken we op dat we willen inzetten op verbinding met leerlingen en kiezen daarom zeer bewust voor een leerkracht die aansluiting heeft met de leerling (en dus gekend) als we vanuit de veronderstelling vertrekken dat de verbinding van de leerling cruciaal is voor echt verwerven van de ontbrekende bouwstenen. We werken niet enkel met leerlingen binnen de bijscholing begeleiding maar bieden ook de ruimte voor leerkrachten om ondersteund te worden hieruit.
Om leerlingen te ondersteunen wordt er zeer gedifferentieerd gewerkt. Bij beide opleidingsvormen wordt steeds vertrokken vanuit het groepswerkplan en de geëvalueerde doelen, de bijscholing begeleiding is hier een onderdeel van het remediëringsplan van de leerling. Anderzijds willen we kiezen voor een actieve leerlingenpopulatie en bieden we daarom binnen de bijscholing begeleiding ook voetbal als middagactiviteit aan, om hier de leerlingen te ondersteunen op vlak van gezondheid.
Leerkrachten bijscholing begeleiding hebben niet de opdracht om te gaan evalueren maar wel om de leerlingen bij te sturen op vlak van hun noden, de evaluatie behoort tot de desbetreffende klassenraad. De leerkracht bijscholing begeleiding kan in overleg met de klassenraad wel beslissen om over te gaan tot het stopzetten van de bijscholing begeleiding of tot de aanvraag van paramedische ondersteuning (uitbreiding van de zorg).