Ieder jaar worden de pedagogische eenheden samengesteld op basis van de mogelijkheden en de keuzes van de leerlingen. De pedagogische eenheden worden opgebouwd op basis van volgende criteria: 

- capaciteitsbepaling 

- keuze van de leerlingen 

- groepsdynamiek 

- draagkracht nodig om voor een groep te staan

 

Wanneer de pedagogische eenheden zijn samengesteld wordt een plan geschreven als kapstok om alle individuele verhalen aan op te hangen zodat niet alle thema's steeds opnieuw moeten worden geduid.

Dit is het plan van waaruit vertrokken wordt. De aanpak en de methodes zijn echter individueel afgestemd gezien de diverse noden van de leerlingen. De leerkracht gebruikt de kapstok waarbij periode en mogelijke methode wordt aangegeven als basis voor zijn/haar lerarenagenda. Vanuit de lerarenagenda wordt het evalueren aangestuurd. De doelstelling is om op termijn ook een vertaling te maken vanuit de doelstellingen naar een SMART geformuleerd lesdoel. De ruimte is reeds voorzien maar hiervoor voorzien we een traject.